Een moeder die met de dood bezig was
Ze vonden het vroeger lastig, een moeder die vaak met de dood bezig was. “Tot op zekere hoogte begreep ik wel waar ze mee bezig was”, vertelt Arne Wijnands (31). “We hielpen haar allebei ook wel met haar bedrijf. Maar toch begreep ik de meerwaarde van een lijkwade pas echt toen ze zelf overleed.” Na haar plotselinge dood ontdekten de broers in het huis van hun moeder, Monique Rang (61), dat zij ‘gek genoeg’ geen wade voor zichzelf had gemaakt. Broer Robbe (34): “We zijn in haar kast gedoken en hebben een mooie, grof geweven linnen lijkwade voor haar uitgekozen.” Iedere dag vouwden Robbe, Arne en zijn vriendin Lieke (29) met elkaar de wade, waarin Monique lag, wat meer dicht. Arne: “Telkens als je de doek wat meer dichtvouwt, neem je meer afscheid. Het voelde heel goed om met z’n drieën zo voor haar te zorgen. Terwijl we zo om mijn moeder in de wade heen stonden, werd het me ineens glashelder wat haar missie met Wikkelgoed was.” Na de uitvaart wisten ze: het bedrijf van hun moeder krijgt een vervolg.
Moeders missie
“Het is een mooie ironie dat Wikkelgoed voor ons begon bij de dood van onze moeder”, zegt Arne. “Voor haar begon Wikkelgoed ook bij de dood van haar eigen moeder en het gebrek aan iets anders dan een gelakte kist met rode fluwelen binnenkant.” Robbe: “Ze kon zich erg storen aan hoe uitvaartondernemers zich vasthielden aan de traditionele uitvaart, zonder nabestaanden alternatieven te bieden. Moniques kijk op de uitvaartbranche was destijds heel nieuw.” Het drietal zet Moniques missie voort: de lijkwade voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk maken. De grote uitvaartverzorgers zijn daarbij belangrijke spelers. “We willen binnenkort graag in gesprek gaan met bijvoorbeeld DELA en Yarden om verder te denken over de mogelijkheden”, zegt Arne. “We werken op dit moment al veel samen met uitvaartverzorgers die bij hen zijn aangesloten.” Zien de mannen het als een gevaar dat de lijkwade, als persoonlijk en uniek concept, straks wellicht een massaproduct wordt? Arne: “Nee, ik vind dat de persoonlijke waarde van afscheid nemen niet aan het product vastzit. De wade kan het wel gemakkelijker maken om er op een persoonlijke manier mee om te gaan. Een wade is heel aanraakbaar en zachte en neemt daardoor wat afstandelijkheid weg rond de dood.”
Verantwoord
Met de overname begeeft het drietal zich op een nieuwe markt, waar de concurrentie in lijkwaden toeneemt. Vrezen doen ze daar niet voor. “We hopen dat andere producenten iets creatiefs toevoegen aan de lijkwade, zodat de keuze voor geïnteresseerden wordt vergroot”, zegt Arne. De producten van Wikkelgoed bestaan uit natuurlijke materialen en zijn effen gekleurd. “Monique ontwierp en maakte alle waden zelf. Dat kunnen en willen wij niet. Voor ons voelt het goed om de waden te laten maken op een sociale werkplaats, omdat we vinden dat dit product met gepaste zorg en aandacht vervaardigd moet worden. De werkplaats zit dicht bij ons in Amsterdam, zodat het gemakkelijk is om speciale verzoeken van klanten snel te realiseren. Zo hebben we onlangs een wade van spijkerstof gemaakt. Onze missie is dat straks als onze producten verantwoord en duurzaam gemaakt worden. De nieuw bamboewade, biologisch afbreekbaar en ongebleekt, past daar al goed bij.”
Geschreven door Marike Wouters voor het Vakblad Uitvaart